your lifeee?!

  • Avatar van willeke
    willeke op 21 december 2010
    hoi mensen(a)
    Ik wou even weten hoelang jullie al coeliakie hebben? of nja hoelang jullie dat weten..
    en hoe gaan jullie ermee om in jullie dagelijks leven? hebben jullie probleempjes?(a)
    Ik had er in ieder geval wel,
    ik durfde op schoolreisjes enz niks meer te eten omdat ik bang was dat ik buikpijn kreeg..
    maaaar,, ben naar de psycholoog geweest... en durf nu bijna alles!
    Alleen soms heb ik er nogsteeds moeite mee met dat ik het heb, hebben jullie dat ook of ben ik de enige?

    nja ik zou graag willen weten waar jullie problemen mee hebben/hadden! (a)


    xxx.
  • Avatar van kikkie
    kikkie
    op 21 december 2010
    hooi

    vanaf mijn eerste verjaardag hebben ze al vastgesteld dat ik coeliakie heb, dus ik ben niet anders gewend. Wanneer is het bij jou vastgesteld dan?
    Wel heb ik er ook weleens last van, bijvoorbeeld op school als je tussenuur hebt en je vriendinnen vragen of je meegaat lunchen in de stad, dan kan ik niet mee aangezien het bij mij haast onmogelijk is om in de stad te gaan lunchen of we moeten naar de Mc Donalds. Maar daar heb ik zelf en hun niet altijd zin in, dus dan ga ik liever niet mee. Maar het is niet zo erg dat ik nooit mee ga naar de stad of sneller dingen afzeg, soms heb ik wel die neiging, maar dan weet ik dat de mensen die je goed kennen ook iets voor je hebben geregeld. En ik merk dat ik nu op de middelbare school ook steeds meer met probleempjes te maken krijg, door die tussenuren, logeren, schoolfeesten etc.

    groetjess Kirstie
  • Avatar van willeke
    willeke op 21 december 2010
    hooi

    vanaf mijn eerste verjaardag hebben ze al vastgesteld dat ik coeliakie heb, dus ik ben niet anders gewend. Wanneer is het bij jou vastgesteld dan?
    Wel heb ik er ook weleens last van, bijvoorbeeld op school als je tussenuur hebt en je vriendinnen vragen of je meegaat lunchen in de stad, dan kan ik niet mee aangezien het bij mij haast onmogelijk is om in de stad te gaan lunchen of we moeten naar de Mc Donalds. Maar daar heb ik zelf en hun niet altijd zin in, dus dan ga ik liever niet mee. Maar het is niet zo erg dat ik nooit mee ga naar de stad of sneller dingen afzeg, soms heb ik wel die neiging, maar dan weet ik dat de mensen die je goed kennen ook iets voor je hebben geregeld. En ik merk dat ik nu op de middelbare school ook steeds meer met probleempjes te maken krijg, door die tussenuren, logeren, schoolfeesten etc.

    groetjess Kirstie


    bij mij op mijn 6e. zeker die tussen uurtjes & dat lunchen zijn irritant, doen mijn vriendinnen ook wel is. alleen dan blijven er altijd wel mensen bij mij.. en ook met nieuwe mensen.. dat je steeds opnieuw moet uitleggen wat het is enz. of heb jij/jullie dat niet? of als mensen vragen 'wil je ook?' terwijl je dat niet mag hebben.. ik heb daar soms nog wel is moeite mee.
  • Avatar van kikkie
    kikkie
    op 22 december 2010

    bij mij op mijn 6e. zeker die tussen uurtjes & dat lunchen zijn irritant, doen mijn vriendinnen ook wel is. alleen dan blijven er altijd wel mensen bij mij.. en ook met nieuwe mensen.. dat je steeds opnieuw moet uitleggen wat het is enz. of heb jij/jullie dat niet? of als mensen vragen 'wil je ook?' terwijl je dat niet mag hebben.. ik heb daar soms nog wel is moeite mee.


    Ik denk dan altijd, ik ben blij dat ik dit heb en dat ik nog gewoon door kan leven, want sommige mensen zijn er slechter aan toe en dat ik in Nederland woon, want in arme landen is het ook lastiger. Ook vind ik het niet erg dat mensen vragen wil je ook? want niet iedereen weet dat ik dat niet mag. Wel vind ik het erg als mensen het vragen die het weten, maar de meeste voelen zich dan na de vraag al direct schuldig en zeggen owh sorry ja je mag het niet zeker..
  • Avatar van rosalinee_
    rosalinee_ op 2 januari 2011
    Hooooooooi ! :)
    Ik heb dus sinds september coeliakie maar ik liep al heel lang met klachten rond !
    Ik heb er meestal niet heel veel moeite mee dat ik het heb, in het begin had ik dat wel ik had echt het idee dat ik nooit meer naar de stad kon met vrienden omdat ik dan toch nergens kon eten ! Maar dat valt gelukkig toch wel mee vind ik zelf , ja het is natuurlijk vervelend als je je vrienden wel normaal ziet eten maar daar zet ik me meestal over heen, soms ook niet dan word ik chagarijnig hahaa maar ja ik denk wel dat het went !
    Laatst had ik met school kerstontbijt en ik had het eigenlijk niet eens door dat ik me eigen eten bij me had het was gezellig daar ging het om (a)
    En ja als mensen vragen stellen van huh mag dat ook niet ? Dan kan dat irriteren maar ja het is voor hun ook lastig , als je het zelf niet hebt begrijp je gewoon niet hoe het echt is !
    Wat ik wel moeilijk vind om bij een vriend te gaan eten, want ik denk dan altijd kunnen ze wel zogezegd glutenvrij maken maar heel veel mensen weten niet dat het ook in sausjes zit en zo , maar ja verder vind ik dat het niet heel veel problemen oplevert , ik ben allang blij dat ik me weer wat fitter voel door het dieet dus ja maar het blijft lastig natuurlijk !
    xxx
  • Avatar van Rosie6893
    Rosie6893 op 18 januari 2011
    Hello (:
    Ik weet vanaf m'n 8e dat ik coeliakie heb. Eigenlijk heb ik er niet veel problemen mee en gaat het best goed, ik denk dat 't ook wel veel te maken heeft met hoe je er zelf mee omgaat.
    Ik moet wel zeggen dat ik het vervelend vind wanneer vrienden bijvoorbeeld uit eten willen etc, of vakanties. En ik vind het brood zoooo droog & het kruimelt echt enorm dus op school probeer ik 't gewoon te eten wanneer niet veel mensen 't kunnen zien, zodat je niet steeds krijgt van: 'wat eet jij dan voor een raar brood?' maar vriendinnen enzo weten het natuurlijk wel enzo.
    Komende zomer ga ik met vriendinnen op vakantie naar het buitenland, en daar zie ik wel erg tegenop. Het is in Griekenland ook helemaal mis gegaan, maar hopelijk wordt het dit jaar beter! Verder vind ik dat het goed te doen is hihi (:
    Liefs!
  • Avatar van Romyxx
    Romyxx op 16 februari 2011
    haai,
    ik weet pas net een maandje dat ik coeliakie heb, en eerlijk gezegt baal ik er echt enorm van! voorral omdat ik nu met school dit jaar naar Barca ga en ik totaaal niet weet wat ik dan moet doen... thuisblijven of meegaan...
    Ik heb super veel respect voor de mensen die er al helemaal OK mee om kunnen gaan en hoop later dat ook te worden (a). Op dit moment reageer ik het liefst super chaggo op mensen die het over taart/koekjes en dat soort dingen hebben... ik hoop dat dit een soor fase is waar ik snel weer doorheen kom ;)
    x
  • Avatar van IrisMarijke
    IrisMarijke op 28 november 2011
    Haaay <3
    ik ben Iris en ik heb het sinds me 7e. Eigenlijk heb ik er nooit echt moeite mee gehad om me aan me dieet te houden omdat ik anders weer heel erg ziek zou worden. Natuurlijk gebeurd het nog wel es prongelijk (zoals nu, medicijnen tegen keelontsteking met gluten!! GRRRRRR apotheker!!!) en das egt stom. Dan lig ik gelijk een week kotsend met supppr veel buikpijn op bed.
    Is wel super stom als je het pas ontdekt op je 14e ofzo denk ik. Dan ben je altijd al ziek geweest. Ik vind het wel vervelend als mensen zeggen dat je je aanstelt of het niet serieus nemen. Gelukkig heb ik supergeweldige vriendinnen die altijd op feestjes enzo alles glutenvrij maken speciaal voor mij :) maarr, als je in de stad wilt lunchen: bij Bagels en Beans hebben ze glutenvrije broodjes! En bij Leonidas ook (zelfs broodjes kroket etc.) En bij de Bram ladage hebben ze glutenvrije patat. Als ik met vriendinnen in een tussenuur naar de stad wil koop ik meestal iets lekkers bij de AH. Je kunt trouwens ook kijken op www.horecaad.nl super handige site waar glutenvrije mensen op kunnen zetten als ze ergens goed glutenvrij hebben kunnen eten. Daar kijken wij altijd op als we uiteten gaan!

    -xxx- Iris
  • Avatar van willeke000
    willeke000 op 20 januari 2012
    haai,
    ik weet pas net een maandje dat ik coeliakie heb, en eerlijk gezegt baal ik er echt enorm van! voorral omdat ik nu met school dit jaar naar Barca ga en ik totaaal niet weet wat ik dan moet doen... thuisblijven of meegaan...
    Ik heb super veel respect voor de mensen die er al helemaal OK mee om kunnen gaan en hoop later dat ook te worden (a). Op dit moment reageer ik het liefst super chaggo op mensen die het over taart/koekjes en dat soort dingen hebben... ik hoop dat dit een soor fase is waar ik snel weer doorheen kom ;)
    x


    ach, ik weet wat je mee maakt! ik heb het dan al wel 10 jaar, maar leuk is t noooit!:O