Glutenpijn.. en dan?

  • Avatar van Spoetnikliefde
    Spoetnikliefde op 23 mei 2006
    Dag allemaal.. ik ben Sanne, 16 en ben me sinds 2 jaar bewust van mijn coeliakie, maar voor mijn gevoel duurt het al een stuk langer! Aan de ene kant raak je eraan gewend, ik zou momenteel nooit (ook niet als ik in de verleiding kom) gluten meer eten.. aangezien i kweet dat ik er ziek van word.
    Wat ik overigens wel vervelend vind is dat je zo'n stempel op je gedrukt krijgt.. 'Dat meisje met die gluten'.. zegmaar. Dat je altijd anders bent en nooit eens ècht mee kunt doen, behalve wanneer het bij jezelf is. Mijn vrienden hebben er opzich wel begrip voor, wassen altijd hun handen, het is haast een automatisme geworden voor ze. 't is dan leuk om erachter te komen wie je echte vrienden zijn!

    Maar waar ik een beetje mee zit is.. als ik eenmaal buikpijn heb, dan kan er weinig aan gedaan worden. Heeft een van jullie misschien tips over wat jullie doen wanneer je ervan bewust bent dat je gluten gegeten hebt?
    Omdat je darmen dan weer moeten herstellen bijvoorbeeld.. moet je dan juist veel eten of weinig? Is er een pijnstiller die helpt?
    Ik heb zoveel vragen wat dat betreft. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.. misschien heeft iemand de behoefte om me toe te voegen:

    sanneklets@hotmail.com

    'k zou het erg leuk vinden om eens met leeftijdsgenoten te praten over hoe zij met bepaalde dingen omgaan.. :)

    Liefs, Sanne
  • Avatar van Roesja
    Roesja
    op 26 mei 2006
    Dag Sanne,
    Je schrijft dat je zoveel vragen hebt over coeliakie. Misshcien is het een idee als je die vragen ook eens aan Kim, de cyberarts hier vraagt. Zij kan je vast een stuk helpen en begrijp je misschien weer wat meer van wat er gebeurt als je (per ongeluk) gluten eet.
    Verder hoop ik natuurlijk dat anderen je ook hun er varingen zullen vertellen. Succes!

    Roesja van de Cyberpoli
  • Avatar van karretje
    karretje op 4 juni 2006
    Heeyz

    Ik ben 15 jaar en heb m'n hele leven al coeliakie. Mijn ervaringen zijn dat als ik gluten eet, en ik weet dat, dat ik een afspraak met mezelf maak: eerste week of 2 weken echt helemaal zonder gluten. Hoeveel week hangt ervan af hoeveel gluten er in hadden gezeten.

    Als ik een feestje heb bij een van m'n vriendinnen en heb zo'n gevoel dat er bij hun in de keuken niet zoveel rekening met coeliakie wordt gehouden, eet ik liever niets of heel weinig van hetgene dat ze speciaal voor mij hebben gemaakt. Of ik eet alleen bv chips van een soort waarvan ik weet dat het echt gluten vrij is.

    Als je gluten hebt gegeten en je weet dat, kan je denk ik gewoon eten zoals je normaal ook doet. Anders reageert je maag/darmen op die verandering. Ten minste ik doe het altijd zo. Ik eet niet expres veel of weinig als ik weet dat ik gluten heb gehad. Maar ja... bij iedereen is het anders.
    Verder over die pijnstiller... Ik had ergens gelezen dat je in de puberteit geen/minder buikpijn hebt (onder invloed van je hormonen ofzo). Op zich wel handig, geen last. Maar je voelt misschien ook niet dat het verkeerd was. Maar er is misschien dat wel iets loos in je maag/darmen.
    Kortom: gewoon niet KUT gluten niet eten, probeer ik ook (ook al lukt het soms echt niet)

    Nou succes!!
  • Avatar van Sannai
    Sannai op 21 juni 2006
    Hey Sanne, hier nog een Sanne (ook van 16 toevallig :D )
    Lijkt me wel balen zeg, dat je sinds 2 jaar pas weet van je gluten allergie..
    Ik vind t best goed dat je t zo snel kan accepteren, ik zou dat denk ik niet kunnen als ik me er nog maar 2 jaar bewust van was..
    In tegen stelling tot jou wil ik wel graag producten met gluten eten als ik daarvoor in de verleiding raak..vaak moeilijk om ''nee'' te zeggen maar uiteindelijk lukt het wel want ik weet de gevolgen :P
    maar over die buikpijn wou ik ook nog wat zeggen. ik heb dat dus ook vaker gehad dat ik heel veel last van mijn buik kreeg als ik eens wat gluten binnen kreeg en hm ja, pijnstillers hielpen wel bij mij ..gewoon 1 paracetamol en als deze niet werkte nam ik wel eens een ibuprofen (dat komt gelukkig zelden voor dat ik die inneem).
    Maar wat ook goed helpt is gewoon met een warme kruik in bed liggen en dan gewoon een kopje warme melk erbij drinken (dat werkt bij mij tenmisten wel) en nouja verder weet ik zo niet wat je er aan kunt doen.
    Ik zou je graag willen toevoegen maar op 't moment doet msn het niet dus misschien als je dit leest kan je mij ff toevoegen: spaciesanne@hotmail.com

    Doeidoei xx :D
  • Avatar van xxxxxx1
    xxxxxx1 op 23 augustus 2006
    Meestal probeer ik eerst een paracetamol.. en als het niet werkt, ga ik meestal gewoon eventjes in me bed liggen.. en een beetje proberen te slapen enzo.. maar soms heb ik er wel een paar dagen last van.. :roll:
    Maar nu eet ik het niet meer.. Alleen soms als ik echt zo'n woede aanval heb, heb ik echt de neiging me helemaal vol te proppen met dingen die ik niet mag. Maar ik ga dan weer denken dat ik dan weer hele erge buikpyn ken krygen.. en dan neem ik wel wat, maar prop ik me niet letterlyk vol. 8)


    xx.
  • Avatar van katinkater
    katinkater op 5 april 2007
    Heey Sanne
    het lijkt me echt vervelend als je er pas op latere leeftijd achter komt dat je coeliakie hebt!
    Ik heb het al sinds m'n 1ste, dus ik ben er heel erg aan gewend en ik weet niet anders.
    Wel heb ik wel eens dat ik me gewoon even niet kan inhouden, en dan eet ik wat verkeerd, waar ik heel erg buikpijn van krijg.
    Ik ga dan meestal ook in bed liggen, met een kussentje of een warme kruik om mijn buik.
    ook neem ik wel eens een aspirientje
    veel suc6 dr mee :D
    Kusj
    Xxx