1e transplantatie van eilandjes van Langerhans in Nederland

  • Avatar van Roesja
    Roesja
    op 3 januari 2008
    Eerste transplantatie van eilandjes van Langerhans in Nederland

    Voor het eerst is in Nederland een transplantatie uitgevoerd van eilandjes van Langerhans. Dat zijn cellen die insuline aanmaken. De transplantatie is uitgevoerd in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Het transplantatieprogramma wordt financieel mogelijk gemaakt door het LUMC, met een bijdrage van het Diabetes Fonds.

    Dit is de eerste transplantatie van eilandjes van Langerhans in Nederland. In Amerika en in een aantal Europese landen gebeurt dat al. In totaal hebben wereldwijd ongeveer 600 mensen met diabetes type 1 eilandjestransplantatie ondergaan. Voor sommige mensen met sterk wisselende bloedglucosewaarden die vaak een hypo hebben (te lage bloedglucose) en die niet voelen aankomen, is dit een goede optie.

    Bij diabetes type 1 vernietigde het eigen afweersysteem de insulineproducerende cellen. De grote droom van wetenschappers is dat het lichaam bij mensen met diabetes type 1 zelf weer insuline gaat aanmaken. Eén van de denkbare manieren is transplantatie van insulineproducerende bètacellen die zich in de eilandjes van Langerhans bevinden.

    Voor eilandjestransplantatie zijn donoralvleesklieren nodig, waarbij in het laboratorium eerst de eilandjes van Langerhans gezuiverd worden uit de alvleesklier. Deze eilandjes worden vervolgens via een plastic slangetje in de lever gebracht waar ze zich nestelen en insuline gaan maken. Eilandjes transplanteren is dus een veel minder omvangrijke ingreep dan een totale alvleeskliertransplantatie. Deze behandeling heeft een heel goed effect op de diabetesinstelling, met minder schommelingen van de bloedglucose. Hypo's treden nauwelijks meer op. Hoewel na enige jaren vaak weer een lage dosering langwerkende insuline nodig is, is de kwaliteit van leven voor deze groep mensen in belangrijke mate verbeterd.

    De ingreep celtransplantatie bevindt zich nog in het stadium van wetenschappelijk onderzoek. Het is belangrijk om deze en andere vormen van celtransplantatie te verbeteren. In het LUMC wordt nu een orgaanbank opgezet waar eilandjes uit donoralvleesklieren worden geïsoleerd. In Nederland kan de kwaliteit daarvan goed worden gewaarborgd, omdat het LUMC een heel goed eigen veiligheidssysteem heeft.

    Het transplantatieprogramma bestaat uit een samenwerking tussen het LUMC en het UMC Groningen. Omdat het nog een experimentele behandeling betreft die niet door de ziektekostenverzekeraars wordt betaald is het een zeer kostbaar project om op te zetten. Het Leids Universitair Medisch Centrum financiert dit voor een belangrijk deel. Ook het Diabetes Fonds betaalt mee.

    Bron: Diabetes Fonds
  • Avatar van jedidja
    jedidja op 1 november 2010
    goed bericht!!! maar ik neem aan dat dit alleen nog maar wordt uitgevoerd bij patiënten die er erg aan toe zijn??
    mijn moeder had vorig jaar een programma op tv gezien, waarin beweerd werd dat diabetes type 1 over 5 jaar helemaal genezen kan worden, klopt dit?? dat zou schitterend zijn!! (mijn dochter van nu 17 heeft type 1)
  • Avatar van Chahid
    Chahid op 9 december 2010
    goed bericht!!! maar ik neem aan dat dit alleen nog maar wordt uitgevoerd bij patiënten die er erg aan toe zijn??
    mijn moeder had vorig jaar een programma op tv gezien, waarin beweerd werd dat diabetes type 1 over 5 jaar helemaal genezen kan worden, klopt dit?? dat zou schitterend zijn!! (mijn dochter van nu 17 heeft type 1)


    dat zou inderdaad wel mooi zijn ja maar ik denk dat 1 jaar wel erg optimistisch. opzich kan diabetes al worden genezen door vervanging van de altvleesklier maar dit is nog erg risicovol en de donoren zijn er niet. en het moet dan niet worden afgestoten door het lichaam. wel heb ik gehoort dat ze steeds meer van diabetes afweten en dat er over 10 a 15 mischien al een oplossing is.