Bijwerkingen MTX

  • Avatar van iesje
    iesje op 19 november 2014
    hallo,

    Sinds 6 weken weten we dat onze 9 jarige dochter poly articulaire jeugdreuma heeft. Ze is diezelfde dag nog begonnen met mtx en prednison, helaas is ze door de mtx erg ziek. Ze gaat er door braken, krijgt veel buikpijn en soms diarree. Ook is ze tot 2 en soms 3 dagen later niet fit, moe, hangerig en ziet erg bleek. We hebben er al zofran bijgekregen tegen het braken en dat scheelt iets.
    Gisteren hebben we geprobeerd of het beter zou gaan door de mtx te injecteren, maar helaas vanochtend was ze weer erg beroerd.
    Zijn er ouders die dit ook meegemaakt hebben? Kan haar lijfje er nog aan wennen dat het vanzelf beter kan gaan? Alle tips zijn welkom!
  • Avatar van jorie
    jorie op 20 november 2014
    Hallo,

    Onze zoon van vier heeft ook polyarticulaire reuma en krijgt sinds april ook mtx en prednison. Bij hem merken we naarmate we het langer gebruiken, juist de bijwerkingen toenemen... We spuiten zondags en t/m dinsdag is hij vermoeider, minder eetlust, niet fit en overgeven op de di-ochtend is bijna standaard. Toch wil hij wel naar school, maar merk dat we het op die dagen wel heel gedoseerd moeten houden. Hoop voor jullie dat het bij jullie dochter juist minder gaat worden, veel sterkte!

    Groetjes Jorie
  • Avatar van MaudWessels
    MaudWessels op 8 januari 2015
    Hallo !
    Ik ben 16 & gebruik ook MTX.
    Om mijn misselijkheid en overgeven weg te houden,
    Eet ik elk uur een paar worteltjes, tomaatjes, komkommer, paprika, soepstengels etc.
    Mij helpt het heel erg !
    Ik hoop dat t voor jullie kinderen ook helpt !

    Liefs Maud x
  • Avatar van RenateJansen
    RenateJansen op 16 januari 2015
    Hallo,

    Onze dochter (5) gebruikt sinds een paar maanden ook MTX. Ze krijgt het op vrijdag en op zaterdag de foliumzuur (hebben jullie toch ook neem ik aan?
    We geven het in drankvorm in de melk (ja, is omstreden, maar de werking is duidelijk, zwellingen en pijn nemen goed af).
    Ze is niet misselijk oid, maar ik merk dat ze inderdaad ook tot en met dinsdag heel moe, geprikkeld, bleek is. Ze zit zichzelf dan echt in de weg. Dinsdagavond is de echte piek.
    We gaan nu op zondag nog een dosis foliumzuur geven. Ik ben benieuwd of het dan verbetert.

    Groet,
    Renate
    Bericht gewijzigd op vrijdag 16 januari 2015 08:11
  • Avatar van RenateJansen
    RenateJansen op 16 januari 2015
    .
    Bericht gewijzigd op vrijdag 16 januari 2015 08:11
  • Avatar van iesje
    iesje op 19 januari 2015
    Omdat onze dochter nog steeds erg ziek wordt door de mtx is er besloten om deze te verlagen naar 10 Mg en daarbij begint ze vanavond met het spuiten van Enbrel. Helaas voor haar dus een 2e spuit erbij, waar ze ook weer erg tegenop ziet. Hopelijk minder klachten met deze dosering mtx en dat de enbrel gaat werken tegen alle ontstekingen. Jeetje, ik had niet we begonnen met alle medicatie niet gedacht dat er zoveel bij kwam kijken...
  • Avatar van Irmi
    Irmi op 20 januari 2015
    Hoi Iesje,
    Heftig hoor voor jullie en je dochter. Laten we hopen dat de Enbrel snel wat gaat doen. In het LUMC gebruiken ze de Buzzy voor het prikken. Ervaringen daar zijn positief. Zelf ook aangeschaft voor mijn zoontje van 3. Nu 2x gebruikt maar hij geeft tot nu toe de bij nog niet echt een kans helaas. Hij is voor de prik al zo van de kaart, schoppen slaan etc. Maar misschien is hij er ook nog te klein voor. Maar zeker die Enbrel is een pijnlijke prik dus misschien is het een idee voor jullie dochter. Ik heb hem besteld bij www.boerenmedical.nl Dan naar webshop en zoeken op buzzy. Als je googled zie je ook wat filmpjes en het verhaal achter de buzzy.
    Sterkte met alles!
    Groetjes Irene
  • Avatar van xlotteeeex
    xlotteeeex op 6 april 2015
    Hoii,
    Ik ben 13 en gebruik nu ongeveer een jaar MTX.
    De eerste paar maanden ben ik ook erg ziek geweest, maar mij is geadviseerd veel water te drinken. Dit werkt bij mij wel!
    Groetjes,
  • Avatar van iesje
    iesje op 12 april 2015
    Bedankt voor alle lieve reacties!
    Helaas bleef het ellende met de MTX, ze bleef er erg ziek door en functioneerde daardoor 2-3 dagen niet.
    Omdat het met de enbrel heel goed gaat is ze mogen stoppen met de mtx, nu maar hopen dat haar gewrichten rustig blijven.
    Maar, we hebben gelukkig weer een gezellig en gelukkig meisje in huis!