slecht bezig?

  • Avatar van propiraat
    propiraat op 30 januari 2011
    Hallo, ik ben 18 jaar en heb nu 3 maanden type 1 diabetes.
    Voordat ik dat kreeg dronk ik veel in het weekend rookte ik en blowde ik afentoen ( soms in het weekend ) nu ik diabetes heb ben ik erg geminderd in roken alleen in het weekend nog een paar van plan ook daarmee te stoppen. drink ik nogsteeds wel veel maar iets minder. ( ik dronk er ongeveer 14 flesjes denk ik ? nu 10 ? ) maar altijd als ik drink hou ik mijn suikers tussen de 4 en de 15 en ik heb nognooit een hypo gehad tijdens drinken.
    ik blow nu meer, ik denk omdat ik minder mag snacke en afentoe gewoon sagerijnig ben. maar het is alsnog niet erg veel 2 a 3 x per week?

    nu is mijn vraag ben ik extra slecht bezig omdat ik diabetes heb? is het risicovol wat ik doe of niet?
  • Avatar van sjoukje1994
    sjoukje1994 op 6 februari 2011
    hoi

    Alchol en roken is altijd slecht,
    maar roken is nog slecht als je diabetes hebt.
    Dat komt omdat je aders dicht gaan zitten met roken en dat je met diabetes al kans hebt op hart en vaat ziekten
    Alchol met diabets kan maar met maten je moet wel weten als je goed zit dat als je alchol neemt je eerst een hyper krijgt en dan een hypo krijgt
    Let daar wel op!
    En als je alchol neemt zorg er wel voor dat je niet zomaar alleen bent
    Want je weet maar nooit

    groetjes
  • Avatar van Ilja
    Ilja op 20 juli 2011
    hoi,
    ik vraag me af of je dan een pompje hebt of moet spuiten...
    als je een pompje hebt mag je gewoon evenveel snacken en hoef je dus niet meer te gaan blowen wat als je gezond bent al niet gezond voor je is.

    het is niet extra slecht omdat je nu diabetes hebt want het was eerlijk gezegd al niet slim voordat je diabetes had.

    als je geen pompje hebt is het misschien wel iets om te bespreken met je arts.

    veel suc6,
    groetjes Ilja
  • Avatar van Brechtje1
    Brechtje1 op 29 augustus 2011
    Hallo, ik ben 18 jaar en heb nu 3 maanden type 1 diabetes.
    Voordat ik dat kreeg dronk ik veel in het weekend rookte ik en blowde ik afentoen ( soms in het weekend ) nu ik diabetes heb ben ik erg geminderd in roken alleen in het weekend nog een paar van plan ook daarmee te stoppen. drink ik nogsteeds wel veel maar iets minder. ( ik dronk er ongeveer 14 flesjes denk ik ? nu 10 ? ) maar altijd als ik drink hou ik mijn suikers tussen de 4 en de 15 en ik heb nognooit een hypo gehad tijdens drinken.
    ik blow nu meer, ik denk omdat ik minder mag snacke en afentoe gewoon sagerijnig ben. maar het is alsnog niet erg veel 2 a 3 x per week?

    nu is mijn vraag ben ik extra slecht bezig omdat ik diabetes heb? is het risicovol wat ik doe of niet?


    hooi ik ben brechtje en heb nu 7 jaar diabetes, ik blow af en toe en drink ook behoorlijk ik weet dat ik slecht is, maar ik doe het toch het is me jeugd wil niet anders zijn als anderen, ik vind dat je niet extra slecht bezig bent zolang je het maar gewoon in de gaten houd, mij suiker is altijd hoog geweest en de afgelopen tijd gaat het redelijk goed.
    ik ben vaak sagerijnig voor me suiker, heel vaak trouwens zie het vaak niet meer zitten, gewoon omdat ik het goed wil doen en toch blijf denken dat ik het vet slecht doe,
    ik kan er vooral niet tegen dat mensen het zo onderschatten, of zeggen dat je teveel suiker heb gegeten of je slecht hebt geleefd, dat is dus helemaal niet zo,
    ik vind een jointje juist lekker gewoon even nergens aan denken en vooral niet aan me suiker elke dag word je er mee geconfronteerd en dat blijft moeilijk.
    een arts zei een x tegen mij dat suikerziekte een van de ergste ziekstes is die je kan hebben want elkedag probeer jezelf beter te maken maar je word niet beter,
    je moet jezelf zien staande te houden,
    ik vind dat je gewoon je leven moet laten leiden zo als het gaat en niet moet laten beinvloeden door je suiker! je moet zorgen dat jij de baas word over je lichaam en niet je suiker, fijn om te horen dat je geen hypos heb gehad. ik heb ze vaak en vind het zo irritant...

    ik zeg nog maar even.. zolang je suiker stabiel blijft en jij je er bij prettig voelt vooral blijven doen wat je doet!

    groetjes x brechtje
  • Avatar van charlottee
    charlottee
    op 20 november 2011
    hallo,

    ik ben charlotte. ben 17 jaar heb nu 15.
    me, myself & my diabetes.

    ik las je bericht net, en vroeg me af, hoe heb je het de laatste maanden overleefd. nu heb je alweer ff suiker. ik kan niet zonder herinneren. maar wat is dat voor jou? doen je vrienden nu anders? en school/werk? mij lijkt het wel heel moeilijk zo ineens.

    hopelijk lukt het een beetje diabetes te onderhouden. ik vind het moeilijk.


    tot mei had ik een pompje. ze zeggen dat dat beter en chiller is. ik mertke er niks van. 5 jaar mee geleefd.
    5jaar bijna elke dag omgehuild.
    ik vind het moeilijk. drinken doe ik ook gewoon regelmatig.
    als ik zin heb drink ik zoveel als ik wil, maar dat is oppengevemoment ook niet leuk meer. dus ik doe dat niet echt meer. ik ben wel eens midden in de nacht wakker geworden trillend en huilend daar door. ik moest snel wat met suiker nemen.
    door alcohol stijd je suiker eerst, en dan zakt ie weer. heel vaag maar tis zo.
    vooral bij mixjes.

    je rookt /rookte ook zei je. nou dat doe ik dus af en toe ook. niet met regelmaat, maar ff gewoon rust. dan doe jij dan met blowen.
    allebij is slecht, roken gaat je suiker hoog van zitten. blowen geen idee.
    maar je kan ook weer denken, ik leef maar 1 x en als je je zo ff wat beter voelt gewoon doen. later komt er een dag en weet je wat het best is.

    ik hoop voor je dat je het een beetje uit houd. veel sterkte

    xx charlotte