scopie onderzoek, hoe gaat dat?

  • Avatar van sofiedepie
    sofiedepie op 27 juni 2013
    hoi ik ben sofie ik ben 14 jaar en ze zijn bij mij aan het kijken of ik IBD heb. daarvoor moet ik nu een scopie onderzoek gaan doen. ik vind het eigenlijk wel een beetje eng. de dokter heeft mij verteld dat ik een vies drankje moet drinken om mijn darmen goed schoon te maken. is dat drankje echt heel erg vies? en krijg je er last van? bij mij doen ze het onder narcose. eigenlijk wil ik gewoon wat meer informatie over dit onderzoek dus hopelijk krijg ik veel reacties.
    xxx
    Bericht gewijzigd op donderdag 27 juni 2013 23:19
  • Avatar van Roesjadmin
    Roesjadmin
    op 28 juni 2013
    Ha Sofie,
    Spannend joh, zo'n onderzoek. Ik hoop voor je dat de uitkomst goed is.
    Ik heb ook eens een coloscopie gehad en inderdaad moet je vooraf een vies drankje drinken. Maar zeg maar drank, want ik moest er 2 liter van drinken. Het is een zakje poeder dat je moet oplossen in 2 liter water. Advies is om het heel koud te drinken of siroop erdoor te doen. Eerst gaat het wel, maar aan het einde komt het echt je neus uit! dus neus dicht en drinken... Dan proef je het minder.
    Je gaat er ook van aan de diarree want inderdaad moeten je darmen leeg worden. Dus je gaat er flink van naar de wc en uiteindelijk 'poep' je alleen nog maar water.
    Niet prettig! Niet de diarree, maar dat drankje was echt goor. Er schijnen ook drankjes te zijn waarbij je minder hoeft te drinken, geen idee wat jij gaat krijgen.
    Het grote voordeel is wel dat je darmen prachtig schoon worden en de dokter alles goed kan zien. Ik kreeg geen narcose, omdat de dokter maar een deel bekeek van de darm. Maar ook dat zal meevallen. Je krijgt een kapje op je neus en mond waarschijnlijk en dan val je heel snel in slaap. Dan merk je ook niks van de scopie.
    Gelukkig was er bij mij niks aan de hand, ik hoop dat ook bij jou zo zal zijn! Je kunt er Chanine en Laurence ook nog naar vragen als je meer vragen hebt.

    Heel veel succes!
    Groetjes, roesja
    Bericht gewijzigd op vrijdag 28 juni 2013 14:41
  • Avatar van Robbin10
    Robbin10 op 6 augustus 2013
    Dat drankje is erg zout hé?
  • Avatar van Dina10
    Dina10 op 13 oktober 2013
    ik vind het drankje echt verschrikkelijk vies!Ik moest het acht keer in een dag drinken!ik heb het geprobeerd maar ik kon het niet dus moest het via een sonde.ik moest bijna heel de tijd naar de wc.gelukig is het voorbij.