Leven met astma is...

  • Avatar van Sjouke
    Sjouke op 9 april 2010
    Hoe ziet jouw leven met astma eruit? Kun je doen wat je wil? Heeft het invloed op je vriendschappen, hobby's, school,...toekomst?

    Deel hier je leuke én minder leuke ervaringen, je zorgen en je wensen...
    Bericht gewijzigd op dinsdag 13 april 2010 09:58
  • Avatar van remcobeunk
    remcobeunk op 10 april 2010
    ik doe nog alles wat ik will doen soms puff nemen maar het gaat goed en je moet ook alles proberen te doen zoals sporten is juist goed voor mensen met astma (goed voor je longen) en verder is astma alleen 1 min punt snel buiten adem maar veel sporten en het gaat allemaal goed
    gr remco:P:D:P
  • Avatar van KimVanRooij
    KimVanRooij op 21 april 2010
    Mijn leven met astma.... Het is natuurlijk nooit gemakkelijk te leven met welke ziekte dan ook. Maar toch (vind ik) hoeft het je in je dagelijks doen en laten niet te belemmeren. Als puber heb ik vaak geworsteld met gevoelens zoals "waarom heb ik nou astma?" ik kon minder dan mijn andere leeftijdsgenootjes. Maar zeg nou zelf soms heeft het ook zo z`n voordelen. Als ik geen zin had om op een koude vroege ochtend te fietsen. Heerlijk warm reden mijn ouders mij met de auto naar school. Of als ik te benauwd was om te gymen op school... tja ik kon wel langs die leuke gymleraar zitten. Het is gewoon net zoals je het bekijkt. Nu ik wat ouder ben zie ik die dingen meer. Zijn er bij jullie misschien ook voordelen?
  • Avatar van Marcha1988
    Marcha1988 op 28 april 2010
    Ik vind het kut,
    niet altijd maar de meest van de tijd wel.

    Je moet altijd opletten wat je doet en wil gaan doen.
    Vooral rekening houden met het weer, en dan kom je bij het stukje met mensen
    die je als een oud vuil behandelen omdat je dingen niet kunt doen.
    Zo moest ik namelijk stoppen met een opleiding, reden aangeven dat het me toch lichaamlijk te zwaar werd en gaan ze er super moeilijk over doen en maar een rede geven van ja ze kan het niet aan want ze heeft het niveau niet. BAH
  • Avatar van Morris
    Morris op 5 november 2010
    Hoe ik leef met mijn astma? Nouja, het is gelukkig niet zo dat ik er veel last van heb. Het is wel vervelend na inspanning, want dan merk ik dat ik moeite heb met het ademen. Ik kan in teamsporten dus niet veel bijdragen, wat ik soms wel klote vind. Mja, gelukkig ben ik verder ook niet zo ambitieus als het op sport aankomt.

    Maar zoals ik al zei, ik heb er niet bijzonder veel last van in het dagelijkse leven. Tweemaal daags Symbicort innemen en Ventolin in noodgevallen. Zoveel impact op mijn leven heeft het niet ^^
  • Avatar van Mellieo156
    Mellieo156 op 18 november 2010
    K vin t nogal kut
    ik kan niet de dingen doen die je zeg maar graag doet
    zoals lkkr liggen in t gras of heerlijk in de zomer rennen
    of schaatsen in de winter
    dan krijg ik al gauw last van mijn astma en dat vin ik erg kut
  • Avatar van Luchtballon
    Luchtballon op 26 januari 2012
    Ik ga elke zomer als vrijwilliger naar de vakantiekampen van Stichting de Luchtballon.

    Deze stichting organiseert therapeutische vakantiekampen voor kinderen met exceem. Elke zomer kan je hier 12 dagen op kamp komen en leer je 'leven met astma...'

    Kijk eens op www.deluchtballon.nl voor meer informatie.

    En wie weet komen we elkaar dan eens tegen op een van de vakantiekampen!
  • Avatar van mel0210
    mel0210 op 1 april 2012
    ik vind het wel vervelend want met sporten heb ik er last van en soms kan ik s´nachts niet zo goed slapen en eerst dachten mijn vriendinnen dat ik me aanstelde maar nou gelukkig niet meer, maar sommige mensen nog wel. ik heb er ook last van met koud weer en als mensen veel met deo in de kleedkamer gaan spuiten. maar ik kan er wel mee leven hoor.
  • Avatar van Chickie
    Chickie op 6 mei 2014
    Soms gaat het goed en heb ik minder last ! Dan vind ik het niet zo erg.
    Maar helaas zijn er de laatste tijd steeds meer mindere periodes. Dan vind ik het echt vreselijk. Dan ben ik helemaal moe 's middags waardoor ik ga achterlopen met mijn huiswerk en geen tijd meer heb om iets leuks te doen omdat ik alles moet inhalen. Maarja, een tijdje geleden heb ik ook weer kunnen zwemmen! Was echt super leuk!
    Mijn vriendschappen lijden er niet echt onder, hoever ik weet vind niemand van mijn vriendinnen dat ik me aanstel of iets. Ze zijn juist heel geïnteresseerd en vragen hoe het voelt om benauwd te zijn.
    Het positieve? Dat dit niet een hele erge ziekte is. Je gaat er niet dood aan, het is niet te genezen maar gelukkig wel de behandelen!
  • Avatar van bloem23
    bloem23 op 13 mei 2014
    Ik ben niet echt heel erg benauwd meer. Ik neem mijn puffjes niet meer (Jeey!) want ik heb ze niet echt meer nodig. (Nogmaals jeey!) Alleen als ik met mijn vrienden naar paardrijden meega of naar mensen met honden, katten en alle andere dieren waar ik last van heb. Zo ziet mijn leven eruit