Sporten met astma

  • Avatar van Kasper
    Kasper op 13 april 2010
    Ik vroeg me af of er veel mensen zijn die (top)sporten kunnen combineren met hun astma?

    Ik doe zelf aan hardlopen en ik merk dat mijn astma hierdoor beter onder controle is. Omdat hardlopen je spieren vergroot en versterkt (dus ook je longspieren, waardoor je makkelijker ademd).
  • Avatar van Sjouke
    Sjouke op 14 april 2010
    Ha Kasper,

    Ik las laatst een artikel over Marleen Veldhuis, een topzwemster, die astma heeft. Aan haar resultaten (meervoudig Europees en wereldkampioen!) te zien wordt zij niet echt belemmerd door haar astma in het beoefenen van haar topsport. Ze gaf wel aan dat dat kwam doordat ze extra zorg droeg om therapietrouw te zijn en haar medicatie goed te blijven gebruiken.

    Loop je ook lange afstanden, Kasper? En hoe vaak train je?

    Groetjes,

    Sjouke
  • Avatar van Christine
    Christine op 18 juni 2010
    We hebben verschillende vragen gehad over sport en astma. Natuurlijk antwoorden we dat sport en astma samen kan gaan en dat er ook topsporters zijn die astma hebben. Maar leuker is het als jij hier even laat weten of jij aan sport doet en hoe dat gaat. Dan kunnen kinderen die twijfelen of net te horen hebben gekregen dat ze astma hebben dat lezen. Help je mee?
  • Avatar van Lauraa
    Lauraa op 22 november 2010
    Ik zit zelf op wedstrijdzwemmen en daardoor is mijn astma juist veel beter geworden!
    Op dit moment is het wel weer iets slechter, maar volgens de arts komt dat door de puberteit. Ik ben dus erg blij dat ik ben gaan sporten, daardoor gaat het nu stukken beter met mij!
  • Avatar van Sjouke
    Sjouke op 24 november 2010
    Wat goed Lauraa, je bent al de tweede wedstijdzwemster met astma die ik ben tegengekomen op de Cyberpoli! Fijn dat je astma er juist beter van geworden is!
  • Avatar van Mellieo156
    Mellieo156 op 4 januari 2011
    Ik zelf doe mee aan Drum corps, dat is hardlopen en intensief spelen op een intrument gecombineerd en ik moet zeggen sinds die heb ik minder last van mijn astma
  • Avatar van DR1LynLo2
    DR1LynLo2 op 17 februari 2011
    weet je Kasper ik zit zelf niet op sporten maar!
    ik beweeg elke dag!
    ik ben 9 jaar.
    ik ben 1,23 lang.
    en ik weeg 20/21 kilo.
    snap je hoeveel ik beweeg?
    ik hoop het wel want ik beweeg de hele dag door ook al heb ik astma!!!
  • Avatar van tina499206
    tina499206 op 23 maart 2011
    heey ik ben rebecca
    ik ben 14 en ik heb aardig hefige astma
    en ik doe zelf aan wedstijd zwemmen !
    het gaat beter maar ik word altijd nog benauwd bij het zwemmen !
  • Avatar van melizz
    melizz op 19 april 2013
    Ik heb ook astma maar ik zit wel in de wedstrijdgroep bij turnen!
    Mijn astma is er beter van geworden!!
  • Avatar van nijntje259
    nijntje259 op 21 november 2013
    heey,

    ikzelf heb een tijdlang op hoog niveau geturnd , dit ging een hele tijd goed en was met ventolin goed onder controle te houden. nu heb ik dit wel moeten laten de laatste tijd omdat het opeens heel slecht gaat en daar baal ik natuurlijk van ! heb je veel medicijnen nodig tijdens het sporten?

    groetjes xx
  • Avatar van bloem23
    bloem23 op 13 mei 2014
    Ik zit op honkbal (Nogal mannelijk, eerst zat ik in een jongensteam met alleen maar jongens en nu in een meisjesteam) en ik moet vaak rennen en gooien enz. Ik kan mijn astma heel goed onder controle houden. Trouwens, ik ga de 2e maandag na de meivakantie mijn neusamandel laten knippen, en dat heeft grote gevolgen. Daardoor kan ik beter door mijn neus ademen en kan ik mijn astma dus ook beter onder controle houden. Groetjes, Bloem