Camerapil efficiënt om de diagnose te stellen bij kinderen

  • Avatar van Roesja
    Roesja
    op 25 februari 2008
    Camerapil efficiënt om de diagnose te stellen bij kinderen

    De Camerapil of Video Endoscopie wordt niet erg veel gebruikt bij patiënten omdat het erg duur is, men geen biopten kan nemen en de batterij voorlopig nog niet lang genoeg meegaat om ook de dikke darm te bekijken. Op zich is het wel een goed alternatief voor een coloscopie: een pil inslikken met een cameraatje in dat dan vervolgens foto's neemt van de binnenkant van je darmen.

    Onderzoekers van het Jefferson Medical College hebben op de Digestive Disease Week 2007 onderzoeksresultaten bekend gemaakt in verband met het gebruik van de camerapil om de ziekte bij kinderen vast te stellen in plaats van de gebruikelijke coloscopie. Uit het onderzoek blijkt dat de camerapil een goede en efficiënte methode is om bij kinderen crohn in de dunne darm vast te stellen. Helaas is ook bij kinderen de capaciteit van de camerapil iets te laag om de dikke darm mee te onderzoeken (vandaar ook dat het niet kan dienen bij colitis ulcerosa dat enkel in de dikke darm voorkomt). Men verwacht in de toekomst wel dat dit probleem met de batterijen opgelost zou raken in nieuwere versies van de camerapil.

    In de studie waren 34 patiënten betrokken tussen 7 en 19 jaar. Ze konden de camerapil allemaal gemakkelijk inslikken. Bij 24 (of 74%) zag men door het onderzoek iets abnormaals in de dunne darm. Bij 4 kon men de ziekte van Crohn niet vaststellen in het verleden (noch met coloscopie, noch via een RX-transit), maar kon men na de camerapil toch tekenen van de ziekte van Crohn vaststellen.

    Bron: Belgische Crohnvereniging 2007
  • Avatar van Swanica
    Swanica op 11 maart 2013
    Weet je ook hoe de stand vandaag de dag is? Kan de camera ook de dikke darm filmen?

    En dan nog een vraag. Waarom wordt het zo ontzettend weinig toegepast in ziekenhuizen?

    Mijn dochter heeft een colonoscopie gehad en een MRI van de dunne darm. Met een MRI kunnen ze de onstekingswaarden toch niet bepalen? Lijkt me ook niet met en camerapil. Wat is het verschil tussen de resultaten van een MRI en een camerapil?

    Bij voorbaat dank en groetjes,
    Swanica
  • Avatar van Roesjadmin
    Roesjadmin
    op 15 maart 2013
    Het is een goede vraag om voor te leggen aan dokter Escher, ik zal ook kijken of ik een huidige stand van zaken kan vinden.
  • Avatar van Roesjadmin
    Roesjadmin
    op 3 april 2013
    Op www.camerapil.nl kun je ook artikelen downloaden over dit onderwerp. Misschien kun je daar iets mee?
    Volgens mij wordt er nog volop onderzoek gedaan naar deze camerapil, of het net zo effectief is als een coloscopie of daarnaast gebruikt kan worden.
    Er is in ieder geval wel wat te vinden op het internet.