ervaringen?! leuke of slechte!

  • Avatar van willeke000
    willeke000 op 5 oktober 2013
    ik weet van mezelf wat ik mee maakt met mijn coeliakie, maar zou wel graag willen wat jullie zoal mee maken, of dat je slechte dingen hebt mee gemaakt, of juist hele positieve dingen..
    ook vroeg ik me af waar jullie last van krijgen als jullie gluten binnen krijgen, ik zelf krijg altijd buikpijn, maar heb ook gehoord dat het anders kan?

    ik hoor het graag :)
  • Avatar van annekedewit
    annekedewit op 10 oktober 2013
    Ik heb 2 weken geleden weer te horen gekregen dat mijn coeliakie weer helemaal terug is. In de puberteit stopt het namelijk soms een tijdje. Nu ben ik dus 2 weken weer strikt aan het eten, en natuurlijk mis ik een lekker broodje met zalm of een stukje taart maar je moet er zo je weg in vinden. Leuk is anders maar ik merk niet veel negative punten. Maar als het op uiteten aankomt word het allemaal wel lastig Ik heb vooral daarna buikkrampen en heb vroeger een groeiachterstand opgelopen.
  • Avatar van willeke000
    willeke000 op 12 oktober 2013
    wist niet dat het tijdelijk weg kon gaan! maar lijkt me wel lastig dat je dan tijdje 'gewoon' kan eten.
    best grappig dat jij hele andere dingen mist, het enige wat ik mis zijn tuctuc koekjes!
    en is het een erge achterstand?
  • Avatar van Roesjadmin
    Roesjadmin
    op 14 oktober 2013
    Hallo!
    Even ter verduidelijking de uitleg bij de veelgestelde vraag, waarom je in je puberteit minder last kunt hebben van coeliakie...

    Veel jongeren die in de puberteit komen, krijgen geen klachten als ze een kleine hoeveelheid gluten eten, ook niet als ze dat vaker doen. Dat komt de hormonen. Het kan dan zijn dat mensen denken dat zij over coeliakie ‘heen gegroeid’ zijn. Hoewel het lijkt dat het eten van gluten geen effect heeft, heeft onderzoek aangetoond dat door de glutenovergevoeligheid de darmen wel beschadigen. Deze groep jongeren, die schijnbaar geen klachten krijgen van het eten van gluten, zullen in de loop van de tijd toch het effect daarvan merken. Dit kan zelfs nog na tientallen jaren zijn en de schade aan de darmen kan dan groot zijn. Daarom is het belangrijk om altijd glutenvrij te eten en goed op te blijven letten wat er op de etiketten staat, ook als je merkt dat je er geen klachten van krijgt.

    Coeliakie gaat dus niet weg in de puberteit, alleen de klachten worden minder. De schade aan je darmen gaat echter wel door. Helaas heb je coeliakie voor het leven..

    Groetjes!
  • Avatar van Kusjes
    Kusjes op 17 oktober 2013
    Sommige mensen reageren er heel positief op, maar ik heb ook weleens hele negatieve reacties gehad, helaas
  • Avatar van willeke000
    willeke000 op 18 oktober 2013
    op wat voor manier negatief? dt ze er geen rekening mee hielden of je uitlachten?
  • Avatar van Kusjes
    Kusjes op 26 juli 2014
    Wauw,ik lees het nu pas, sorry.

    Nou eigenlijk meer reacties van "wow wat een kutleven heb jij" en "jij mist echt veel in je leven"
  • Avatar van willeke000
    willeke000 op 15 september 2014
    ooh die reacties heb ik ook vaak gehad, ik zeg dan altijd maar: ach ik weet niet beter :D
  • Avatar van juliskaa
    juliskaa op 15 januari 2015
    ik ben veel buitengesloten toen ik het bleek te hebben had mijn moeder brieven voor iedereen uit de klas ton gooide kinderen gewoon dat tegen me hoofd ik was kapot maar toen bleef ik zitten en kwam ik in de leukste klas allertijden ;)