Uitleg aan kinderen

  • Avatar van RenateJansen
    RenateJansen op 19 september 2014
    Hallo,

    Ik ben benieuwd of jullie goede tips hebben: hoe leg je aan kinderen (in mijn geval een kleuter van 4) uit wat jeugdreuma eigenlijk is?
    En zijn er goede prentenboeken over?

    Ik las ook over iemand die het "jeugdreuma-soldaatjes-verhaal" aan haar kind had verteld. Weet iemand wat dat is?

    Ik ben benieuwd!
    Renate
  • Avatar van Irmi
    Irmi op 20 september 2014
    Ik vond na wat gegoogle toevallig dit boekje http://www.reumanet.be/oorlog-mijn-lichaam maar geen idee of het wat is. Mijn zoontje was 1 jaar en 4 maanden toen alles begon dus ik heb eigenlijk nooit iets echt uitgelegd. Wel dat hij naar de dokter moet en prikjes krijgt om de pijn in zijn knietjes tegen te gaan. Maar misschien wel een idee nu hij 3 jaar is om via een boekje wat meer uitleg te geven. Ik ga zoeken. Succes ermee!

    Groetjes Irene
  • Avatar van Irmi
    Irmi op 20 september 2014
    Bij bol.com kun je het boekje trouwens voor 13,95 en gratis verzending bestellen!

    Groetjes Irene
  • Avatar van RenateJansen
    RenateJansen op 26 september 2014
    Ziet er helder uit, wie weet ga ik het kopen!
    Bedankt voor de tip.
  • Avatar van jorie
    jorie op 26 september 2014
    Hallo,

    De kinderreumatoloog adviseerde ons om lid te worden bij de jeugdreumavereninging nederland. Zij verstrekken ook allerlei informatie, voor je kind, maar ook bijv. voor op school. Wij zijn net lid geworden, ik wacht nog op de info-boekjes. Als het wat is, laat ik het weten!

    Groetjes Jorie
  • Avatar van RenateJansen
    RenateJansen op 26 september 2014
    Oh, heel graag, Jorie! Ik ben benieuwd!
  • Avatar van MarcusNL
    MarcusNL op 17 oktober 2014
    Wij hebben via de jeugdreuma vereniging oa 2 boekjes gekregen om het daarmee kinderen uit te kunnen leggen: "Wat speelt er bij Teddy?" van Midikidz. Leest als een stoer/spannend stripverhaal. Voor een 4-jarige wellicht nog iets te moeilijk, voor onze zoon van toen bijna 5 wel interessant. En daarnaast een voorleesboekje over een leeuwtje. Dat is geschikter.
    Maar het ging niet over systemische jeugdreuma, en onze zoon had nauwelijks last van de gewrichten, dus voor ons was hij dan weer minder van toepassing.
    Maar een verhaal over soldaatjes in je lichaam, die je lichaam verdedigen tegen (bepaalde) indringers kan ook helpen. En die soldaatjes krijgen ten onrechte de opdracht om aan te vallen, en dan vallen ze maar het eigen lichaam aan. (En bij systemische is het dan meer dat de soldaatjes uit zichzelf maar eens gaan matten.)
    Ook hadden we trouwens toevallig een boek in de bieb gevonden over het menselijk lichaam, waarin het allemaal mannetjes waren die het bloed transporteerde, die met machientjes de spieren lieten bewegen ed. Weet niet meer hoe het heet, maar dergelijke plaatjes maken het wellicht wel duidelijk.
    Bericht gewijzigd op vrijdag 17 oktober 2014 10:30
  • Avatar van RenateJansen
    RenateJansen op 18 oktober 2014
    Bedankt voor de tips! Die van dat beertje ga ik eens opsporen.
    Renate