Meer bewegen om zwaarlijvigheid te voorkomen.

  • Avatar van yalisa2009
    yalisa2009 op 11 januari 2015
    Hallo mijn naam is Dannielle en ik heb een dochter van 5 jaar met downsyndroom. Mijn dochter is best wel stevig. Altijd al geweest.
    Ze krijgt normaal te eten. 'S morgens een papfles van Brinta zonder suiker, dan later een stukje fruit met wat Rose vice, tussen de middag 1 tot 2 boterhammen 1 met zoet en 1 met vleeswaren met een beker yogi, 'Smiddags krijgt ze een beker limonade met een koekje en 's avonds de normale maaltijd met aardappelen, groente en een stukje vlees met een beker melk.

    Ik vind haar stevig aan de maat en ben bang dat zij nog verder uit zal groeien. We zijn al bij de kinderarts geweest voor een gluten of koemelk allergie, maar dat heeft ze niet. Nu ging ik kijken op Google of er ook instellingen zijn die me daarbij kunnen helpen zodat zij meer beweging krijgt zodat haar gewicht stabiel blijft of zelfs naar beneden gaat. En ik kwam deze site tegen.

    Mijn vraag: is er iemand die hier ervaring mee heeft of mij tips kan geven hierover.
    Zelf zat ik te denken om de fysiotherapeut in te schakelen. Maar ik ben benieuwd of hier ook instanties voor zijn.
  • Avatar van annemiekeblank
    annemiekeblank
    op 16 januari 2015
    Hai Dannielle,
    Mijn dochter met Down is 6 jaar, en ook wij passen erg op wat ze eet & drinkt, om te voorkomen dat ze dik wordt. Haar bouw is ook best stevig, dus denk dat ze inderdaad aanleg kan hebben. Herkenbaar dus!

    Onze dochter krijgt ongeveer hetzelfde te eten als de jouwe. Ik zou alleen echt opletten met de drankjes, vooral die drankjes die suikers bevatten, zoals limonade en roosvice. Maar ook melkproducten bevatten calorieen, dat geldt dus al voor een glas melk, maar al helemaal voor de gezoete melk-drankjes. Dus een drankje zoals Yoki (en andere yoghurt-drinks) is écht "slecht" (kijk maar eens op het label...), dus wij vermijden die al helemaal en kiezen voor drankjes die minder "erg" zijn. Om je een indruk te geven, bij ons krijgt ze 's morgens brood (1 boterham met vleeswaren, soms nog een cracker en glaasje melk, dan fruit halverwege de ochtend, voor lunch 1 of 2 boterhammen (1e gezond, 2e eventueel zoet) met wat goed aangelengde limonade, in de middag uit school krijgt ze inderdaad ook iets lekkers zoals een koekje met thee zonder suiker en ze krijgt ook gewoon avondeten, met goed aangelengde limonade of water, en soms een toetje (meestal dan klein bakje vla).

    Jouw dochter krijgt ook eigenlijk 3x per dag melkproducten te drinken. Dat lijkt me helemaal niet nodig, ze heeft 's morgens met haar pap in principe al voldoende melkproducten binnen gehad, zou ik denken (maar ik ben geen expert). Je kunt dus ook gewoon water geven bij de maaltijden, dat is vaak ook sowieso het advies: veel water ipv andere drankjes.

    Want ja: alle beetjes helpen! Want dat heb ik wel geleerd, het komt vooral door het "stapelen", dat je al met al best wat calorieen naar binnen krijgt ("veel kleine beetjes maken een grote"). Dus hoewel jouw dochter niks buitensporigs eet en drinkt in mijn ogen, kan het misschien wel de optelling zijn, die dan toch teveel voor haar is, dat ze aankomt... Dus: meer water i.p.v. die andere drankjes en indien je tussendoortjes geeft, graag zo gezond mogelijk. En ook opletten op de portie-grootte, onze dochter eet graag véél als ze het lekker vind, maar dan geven wij gewoon aan wat we genoeg voor haar vinden, meer krijgt ze dan gewoon niet.
    Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je dochter goed & voldoende beweegt, ook dat heeft dan weer een gunstig effect op haar gewicht.

    Als ik jouw was zou ik vragen of je bij een dietist terecht kan. Zij kan je hier beter in adviseren, kijken naar voedings- en beweeg-patroon en je dan als deskundige adviseren over wat er misschien nog anders kan.

    Veel succes en hartelijke groet,
    Annemieke