eigen ervaring

  • Avatar van Sannai
    Sannai op 29 maart 2006
    ik zou wel eens willen weten of er meer mensen zijn die soms de verleiding niet kunnen weerstaan en soms dingen eten die ze niet mogen hebben! ikzelf heb een tijdje het dieet niet gevolgd, wat erg dom is natuurlijk (daar ben ik nu wel achter!) maar ik had er echt genoeg van en ik dacht dat ik wel weer normaal kon eten omdat het een hele tijd wel goed ging. maar na een paar weken werd ik ontzettend beroerd en heb ik wel gemerkt dat het erg fout ging, ook op school was ik minder geconcentreerd bezig en ging het helemaal niet meer goed. ik merk dus dat ik er geestelijk ook last van kan krijgen als ik het glutenvrije dieet niet volg. zijn er meer mensen die hier last van hebben, die ooit een tijdje zijn gestopt met het dieet en ook geestelijk klachten kregen? (concentratie verlies, depressieve gevoelens, moe zijn etc.) ik zou het graag willen weten! gelukkig volg ik het dieet weer een hele tijd en voel ik me weer helemaal goed! :D
    groetjes sanne!
  • Avatar van hoi263
    hoi263 op 31 maart 2006
    Nou ik heb weleens gesmokkeld, maar ik weet dat het niet goed is voor me. Dus ik doe het niet meer. Maarde verleiding is erg moeilijk soms vooral op school, dan halen ze een broodje kroket of hamburger en dan gaan ze naast je zitten. das erg moeilijk soms. Of op de voetbal dan trakteren ze omdat ze jarig zijn en dan trakteren ze altijd op taart wat ik niet mag. En dan om telkens nee te zeggen is erg moeilijk. :( maar ja je hebt geen keus op zich. Anders krijg je er weer last van en voel je niet goed enzo.

    kirsten
  • Avatar van o0lisa0o
    o0lisa0o op 25 april 2006
    Hejz.. Nou, ik zal even míjn verhaal hier zetten.. Ik hoop dat jullie dan eerst nadenken, voordat jullie in iemand geloven....

    Een jaar of iets minder, geleden, kwam er een man bij ons, een soort kennis van een kennis zeg mr.. Wij hadden hier in huis van die stralen, en dat kon hij op 'n één of andere manier wel weg krijgen... Nja, wij dus gedaan... Toen zaten we even bij de koffie ofzo, en dus f gesprekje over van alles en nog wat.. ( hij had van die bepaalde krachten... )
    Even later had hij een aantal dingen verteld, over wat hij allemaal wel niet kon etc. etc... Toen mijn vader dus eenmaal zei, dat ik dus coeliakie had.. beweerde hij dat hij die ziekte wel weg kon krijgen bij mij.. Wij heel enthousiast: "Jah, is goed.. doe maar!" etc.. Hij dus 'n btje vaag mijn buik vast houden, en 'n meter van mij af met z'n handen uit elkaar etc.. Ik moest dus ok nog 'n brood wat ik dus niet mog hebben vast pakken, geconsentreerd daar naar kijken en in voelen enzo.. Nja..
    Na dat, ging hij dus weg, en zei hij dat ik de eerste week half om half moest doen, half gluten vrij, half normaal eten.. En die week daarop helemaal alles kon eten.. Zo gezegt, zo gedaan.. Misschien lijkt dit een stomme actie, maar dit leek gewoon zo echt enzo, en we wóuden het gewoon zo graag, dat we het maar hebben gedaan...
    Na een aantal weken kreeg ik diahree, dus zijn we maar weer op dieet gegaan.. Aantal dagen verder belde híj ons zelf op, met de vraag hoe het met mij ging.. Nah, mijn moeder dus verteld, zus en zo.. En toen moest ik die aankomende zondag ofzo bij hem komen, (wel samen met mijn moeder dan dus) en dan zou hij mij weer opnieuw behandelen... Oké dachten wij..
    Ik kwam dus daar, en toen ging hij mij weer behandelen enzo.. Toen kreeg ik dus weer de mededeling, half om half, daarna helemaal normaal eten..
    Ik ben er ongeveer een half jaar mee doorgegaan.. In dat half jaar, had ik wél last van vieze scheten enzo, mr daar hebben we verders niet veel over nagedacht.. Want het ging gewoon zó goed met mij, en ik kon gewoon álles eten! ( ik was in dat half jaar ook op vakantie gegaan, en op kamp, en álles ging nog goed =) )
    Op een gegeven moment dachten wij, dat wij mr 's ff naar de kinderarts moesten gaan, omdat wij toch wel dachten, dat dit wel 'n btje raar was.. Dit kón gewoon niet.. Na 2 x bij mijn kinderarts geweest te zijn, met een aantal discussies, over dat mijn moeder dat nóóit had mogen doen, etc.. Kwam er uit, dat ik maar zo'n DNA-test moest doen, over hoeveel % ofzo van die antistoffen in mijn bloed zat..
    Aantal weken gewacht ( ondertussen nog steeds normaal eten ) toen belde het hoofd van de bloedonderzoek-dingetje op, naar mijn kinderarts.. Met de mededeling, wat er dan toch wel met mij aan de hand was?????????!!!!!!!!!!! Er bleek óver de 100 van die dingen in mijn bloed te zitten!!!!!
    Toen mijn moeder en mijn kinderarts die dag erna elkaar tegenkwamen, vertelde de kinderarts, van zus en zo is er gebeurd, en met de mededeling dat ik toch wel weer metéén op dieet moest.. Nja.. Na een dag ofzo heel flink heb gehuild, heb ik dat dan dus ok gedaan, en nu zit ik dus gewoon weer op dieet..
    Ik merk wel, omdat ik dus wéét hoe alles smaakt, de pringles, paprika chips, bepaalde snoepjes, of eten ofzo etc., dat ik af en toe nog wel 's smokkel.. Dat ik een handje van de knabbelnootjes pak, of paprika ofzo..
    Maar dat komt maar héél soms voor, gelukkig...

    Waarschijnlijk kán die man wel wat.. Daar geloof ik wel in.. Waarschijnlijk heeft hij de klachten bij mij weggehaald, mr de kwaal, de ziekte zelf zeg mr, kon/heeft hij niet gedaan..
    Gelukkig gaat, net als in dat halve jaar, alles goed..
    Mr voor iedereen wie zo iemand nog tegen komt: ik zal het níet proberen.. Het lijkt zo verleidelijk, en zo geweldig, mr waarschijnlijk kan het toch niet weg komen..!!!

    Kus Lisa!! (K)
  • Avatar van o0lisa0o
    o0lisa0o op 25 april 2006
    Sorry voor het lange verhaal.. Mr wel de moeite waard om 't te lezen ! :P ghehe!! :D
  • Avatar van Manon
    Manon op 25 april 2006
    Haaii,, als we lange verhalen gaan houden;) .. zal k de mijne ook houden voor mensen die met ong hetzelfde als mij zitten..;)(ook voor andere mensen hoor..:P;)) ik heb zoals de meeste van jullie me hele leven coeliakie,, het is pas op me 3e vastgesteld.. maargoed,, Mijn dokter zit in het AMC en ik heb allemaal geneeswijzen gehad om me ervanaf te helpen.. en ook paar x biopsie gehad.. en dan mocht ik daarna langzaam alles gaan eten.. iedere x ging dat fout,, maar 1 x ging het zo goed dat we het doorgezet hebben.. ik heb dus van ongeveer me 10e fzoww.. kweet het zelf ook niet zo heel erg goed meer tot aan me 15e niet glutenvrij gegeten (kben nu 16) totdat mijn ouders wilden weten of ze wel goed bezig waren.. dus wij weer naar AMC allemaal onderzoeken bleek dus dat ik weer totale glutenatrofie had.. oftewel.. kmoest weer helemaal op dieet.. maar ik had helemaal geen klachten.. dus ik af en toe ook smokkelen.. en af en toe eten wat ik wilde.. maar hoe langer ik nu op dieet ben hoe meer ik merk van het smokkelen.. want ik ben echt DOL op chocolade muffins van de AH maar iedere x als ik die at(want ik eet ze dus nu niet meer..:() kreeg ik toch weer last van vage klachten.. dus nu ben ik weer VOLLEDIG op dieet.. en ik vind het nu af en toe best wel moeilijk als ik met wat vriendinnen in de AH ben en zij kopen chocolademuffins nouu das echt kloote.. maarrr.. gelukkig heb ik een heeeeelle lieve moederr.. die ook nog kan bakken en hele lekkere recepten heeft gevonden.. indd dus ook voor chocolademuffins maaarrr GLUTENVRIJ en die zijn (bijna) net zo lekker..;) nouu.. k dacht k voeg me lange verhaal hier aan toe,,;) Kuss Manon
    Bericht gewijzigd op dinsdag 25 april 2006 21:04
  • Avatar van Manon
    Manon op 25 april 2006
    Hmm de lengte viel wel mee..;) hahah maar toch..:P
  • Avatar van Roesja
    Roesja
    op 13 juni 2006
    Dag Manon en Lisa!
    Wat een verhalen hebben jullie verteld! Gelukkig dat jullie er wel weer achter gekomen zijn dat andere manieren dan glutenvrij eten, toch niet doen wat sommige mensen zeggen. Tot op de dag van vandaag is glutenvrij eten echt de enige manier om gezond te blijven en je darmen gezond te houden. Ik vind jullie verhalen eigenlijk zo interessant dat ik ze graag ook voor anderen op de coolkast zou willen hangen op de andere pagina's van '' eten' hier op de cyberpoli. Zodat anderen jullie verhaal ook kunnen lezen en ervan kunnen leren. Vinden jullie dat goed?

    Groeten, Roesja van de Cyberpoli :D
  • Avatar van Manon
    Manon op 18 juni 2006
    Natuurlijk als je hem iets overzichterlijker wilt heben wil ik hem evt ook wel mailen..:P
  • Avatar van o0lisa0o
    o0lisa0o op 13 december 2006
    Hahaha.. Ik na 'n hele tijd geleden teruggekomen op deze site, zit ik beetje bij de coolkast te kijken, lees ik zo'n verhaal, blijkt 't mijn verhaal te zijn.. Ik denk hey, mijn typ-gebruik zeg ma, verhaal komp me bekend voor, haha ! Leuk man.. ! :)

    Ik hoop idd dat dit mensen -wanneer ze zulke personen tegenkomen- de overtuiging krijgt van, 'nee, niet doen'..

    Dr wordt niet heeeel veel meer gekeken hier, of wel ?

    Kusje !
  • Avatar van katinkater
    katinkater op 5 april 2007
    Ik denk dat iedereen het wel eens moeilijk vind om nee te zeggen..Ik tenminste wel best wel vaak.
    Maar als straf daarvoor zit ik met buikpijn op de wc.
    Ik weet nu wel dat het natuurlijk niet goed voor me is om het dieet te negeren, maar toch het is heel moeilijk..
    Ik weet niet meer precies wie dat zei,
    maar inderdaad als mensen met kroketten en alles naast je komen zitten..
    (er zijn trouwnes wel glutenvrije kroketten en frikadellen te koop hé! ik weet niet of jullie dat al wisten)
    Ik heb ook wel eens datik het heel koud krijg, en daarna ga zweten. Ik weet niet of dat ook met coeliakie te maken heeft maar ik denk het wel.
    Kus
    Katinka