Voor het eerst naar de basisschool

  • Avatar van Mamavanlotte
    Mamavanlotte op 26 augustus 2014
    Hoi allemaal,

    Mijn dochter van 3 jaar heeft jeugdreuma. Ze gat eind van dit jaar voor het eerst naar de basisschool toe. Wat zijn jullie ervaringen met kleutertjes die voor het eerst naar school gaan? En dan op gebied van vermoeidheid e.d.?
    In principe gaan ze bij ons direct 5 dagen naar school toe (alleen woensdagmiddag vrij), en daarbij zou ze over moeten blijven en een keer 's middags naar de bso toe.

    Ik zou graag wat ervaringen willen horen.

    Alvast bedankt.
    Groetjes, Monique
  • Avatar van evy2014
    evy2014 op 28 augustus 2014
    hoi
    ik ben evy en ben dertien
    ik heb reuma sinds mijn tweede en nog steeds
    ik ben ook naar school gegaan met reuma net zoals jou dochter
    dit ging redelijk goed, mijn school was op de hoogte dat was heel belangrijk als ik moe was mocht ik het zeggen,en mocht ik eventueel wat rusten
    ik ging elke avond en nog steeds op tijd naar bed
    zo ben ik overdag fris en goed
    je mag me alles vragen of aan mijn mama
    vele groetjes van evy en mijn mama sofie
    Bericht gewijzigd op donderdag 28 augustus 2014 11:48
  • Avatar van MarcusNL
    MarcusNL op 8 september 2014
    Hallo Monique,

    Onze Kalle zat augustus en september op school toen hij, na eerst een weekje ziek thuis, werd opgenomen in het ziekenhuis. Na 3 weken, 3 ziekenhuizen, 2 x de operatiekamers in, kwam hij weer thuis met de diagnose systemische jeugdreuma. Hij was toen te zwak en te vermoeid om naar school te gaan. Na de kerstvakantie zijn we weer gaan opbouwen.
    Ook op zijn school is het principe 5 dagen continu-rooster. Het was lastig om in te schatten of het te veel zou gaan worden om meerdere dagen achter elkaar naar school te gaan. Met de BSO zijn we toen gestopt, en we hebben opvang aan huis gevonden, en zelf de werktijden aangepast. Ook spelen met vriendjes was iets voor 1x per week, liefst begin van de week.
    We hebben een aantal keren hem preventief niet naar school laten gaan. Makkelijkst was dan de woensdag: miste hij het minst, en dan hadden ze gym op school. Soms na halve dag opgehaald. Maar dat vond 'ie maar niets: Het is een kleuter, dus was lekker bezig. Al kregen we regelmatig te horen dat hij zelf een rustiger hoekje voorzichzelf opzocht.
    Erg fijn was dat de school alle ruimte gaf. Lastiger was soms andere ouders: als ze een speelafspraakje wilde maken, dan zeiden we meestal nee: Of wij zagen (wel) dat hij erg moe was, of we wilde voorkomen dat hij later moe zou worden. Terwijl er meestal niets van vermoeid aan hem te zien was.
    Inmiddels, 11 maanden later, zijn we gestopt met de Anakinra-injecties en sinds deze maand gaat hij ook weer naar de BSO.

    Groet,
    Mark
  • Avatar van Irmi
    Irmi op 17 september 2014
    Hallo Monique,

    Lastig lijkt me dat. Ik denk er af en toe ook al over na terwijl mijn zoontje pas net 3 jaar is geworden. Maar i.p. zijn ze pas met 5 leerplichtig dus als het niet gaat gewoon thuis houden. Ik heb toentertijd mijn dochter (zonder reuma) ook standaard 1 middag thuis gehouden want ze trok het gewoon nog niet. In overleg met school was dat geen probleem gelukkig. Maar ik ben ook wel benieuwd hoor straks. Al hoop ik eigenlijk dat dan misschien alle ellende wel voorbij is en hij pijnvrij naar school kan. Welke vorm van reuma heeft jouw dochter? Mijn zoontje heeft poly-articulaire JIA. Hij zit nu aan de MTX injecties maar nog niet met een geweldig resultaat helaas.

    Groetjes Irene
  • Avatar van RenateJansen
    RenateJansen op 17 september 2014
    Hallo Monique,

    Tot aan de 5e verjaardag heeft je kind sowieso geen leerplicht en mag je hem/haar zoveel thuishouden als je wilt en ... belangrijker ... als dat goed is voor je kind. Dus bijvoorbeeld de middagen thuis in de eerste weken. Of de vrijdag even niet naar school.
    Wel zo netjes om het in overleg te doen met de leerkracht natuurlijk.

    Ongeacht of je kind een ziekte heeft: de eerste weken/maanden op de basisschool zijn heel pittig. Ze krijgen zoveel prikkels en nieuwe indrukken.
    Mijn kinderen waren allemaal heel moe (dus ook zonder jeugdreuma) na de maandag en dinsdag. Zeker met overblijf erbij en op deze dagen ook nog naar de opvang. Was echt teveel.
    Maar bij de opvang deden ze ook allemaal leuke dingen en daar zou wat rust wel heel goed zijn.

    En er zijn ook kinderen die energie genoeg hebben om alles met volle teugen tot zich te nemen. Afwachten dus. En dan doen wat goed is voor je kind.
    Bericht gewijzigd op woensdag 17 september 2014 22:54
  • Avatar van Mamavanlotte
    Mamavanlotte op 3 november 2014
    Hoi allemaal, blijkbaar klopte er iets niet met mijn account waardoor ik niet op de site kon.
    Excuses dus voor mijn late reactie.
    Ik ben blij met jullie reacties. We weten nu bijna 1.5 jaar dat ze jeugdreuma heeft. De vorm zijn ze nog niet helemaal over uit. In eerste instantie dachten ze dat het wel mee zou vallen, maar helaas valt het tegen. De medicatie slaat niet aan en de ontsteking in haar heup gaat niet weg. Ze had indometacine en mtx injecties, maar we gaan nu over op biologicals.
    Ze gaat 11/12 voor het eerst oefenen op school. Echt spannend!
    Groetjes, Monique