Zoon van 5 jaar verliest vertrouwen in eten

  • Avatar van Roel74
    Roel74 op 18 september 2013
    Hallo,

    Mijn zoon is 5 jaar en heeft coeliakie. Helaas is het afgelopen weekend verkeerd gegaan toen we in de Mac Donalds gegeven hebben. We letten er altijd goed op, dat hij glutenvrij eet, maar een ongelukje zit altijd in een klein hoekje. Hij is er flink ziek van geweest, en is sindsdien zijn vertrouwen kwijtgeraakt in het eten.

    We hebben uiteraard goed met hem gepraat hierover, en willen hem langzaam duidelijk maken dat hij zelf hier de controle over moet gaan houden, en dat wij hem graag willen helpen. Elke situatie is nu spannend voor hem, naar school, spelen bij een vriendje thuis, uit eten in een restaurant... en hoe moet je hem nu vertellen dat dit nooit meer overgaat...?

    Mijn idee was om elke situatie langs te lopen, te spreken met de juf, te spreken met de moeder van een vriendje, rondleiding door een restaurant, om hem te laten zien dat andere mensen er ook goed mee om kunnen gaan.

    Hebben jullie nog tips om een jongetje van 5 van zijn angst af te helpen?

    Groet,

    Roel.
  • Avatar van Ethel
    Ethel op 22 september 2013
    Mag ik vragen wat hij dan precies heeft gegeten?? Want mij lijkt het niet echt verstandig om naar mc donalds te gaan als je coeliakie hebt. Het enige dat daar glutenvrij is, zijn de frietjes en de salades... Voor een hamburger moet je daar helaas niet gaan, toch???

    Best vermijden hoor...

    Grtjs
  • Avatar van willeke000
    willeke000 op 27 september 2013
    als je het papiertje wat op het dienblad ligt bij macdonalds omdraait staat er precies wat wel en niet mag.

    mijn ouders vroeger hebben mij geleerd dat er nog erg veel andere opties zijn dan 'gluten eten'. ik werd er ook altijd veel bij betrokken als ze brood gingen bakken, of koekjes bakken. en als we ergens heen gingen mocht ik altijd extra lekkere dingen meenemen.

    het is sowieso altijd goed om leraren daarover te informeren, ook dat jullie zoon de geruststelling heeft dat mensen heb begrijpen. ik weet niet hoe het zit met traktaties op school, eventueel zijn eigen bakje met lekkere dingen op school staan, dat als het een keer niet mag hij daarvan kan pakken.

    en de situaties bespreken is altijd een goede optie!