Praten over Coeliakie

  • Avatar van Cheysjem
    Cheysjem op 5 december 2014
    Hallo! Graag zou ik met mensen in contact willen komen van mijn leeftijd (of niet) die ook Coeliakie hebben. Na enkele maanden met onderzoeken heb ik gister te horen gekregen dat ik toch echt Coeliakie heb.
  • Avatar van GeraGerrits
    GeraGerrits op 17 december 2014
    Hoi!

    Ik wil best praten hoor, maar ben wel wat jonger dan jij ;)
  • Avatar van Chickie
    Chickie op 17 december 2014
    Ik heb geen coeliakie. Maar heb tot een paar weken terug wel behoorlijke tijd glutenvrij moeten eten, dus waarschijnlijk kan ik wel wat vragen voor je beantwoorden :)
  • Avatar van Cheysjem
    Cheysjem op 17 december 2014
    Hoi!

    Ik wil best praten hoor, maar ben wel wat jonger dan jij ;)


    Geen probleem!
    Zolang je maar niet bijt.
  • Avatar van Cheysjem
    Cheysjem op 17 december 2014
    Ik heb geen coeliakie. Maar heb tot een paar weken terug wel behoorlijke tijd glutenvrij moeten eten, dus waarschijnlijk kan ik wel wat vragen voor je beantwoorden :)


    Hoe beviel het? En was het lekker (qua brood vervangers)?
    En hoe komt het dat je glutenvrij at zonder coeliakie?
  • Avatar van GeraGerrits
    GeraGerrits op 19 december 2014
    waar had je dan allemaal last van?
    Bericht gewijzigd op vrijdag 19 december 2014 06:40
  • Avatar van GeraGerrits
    GeraGerrits op 19 december 2014
    [...]

    Geen probleem!
    Zolang je maar niet bijt.



    nee hoor! Ik heb al gegeten ;)
  • Avatar van Roomijs
    Roomijs op 20 december 2014
    Ik eet sinds een jaar ook glutenvrij in verband met het prikkelbare syndroom. Heel veel ervaring in het glutenvrij eten heb ik dus nog niet, maar ik begin het nu wel een beetje onder de knie te krijgen allemaal. Vooral het etiketten controleren vind ik echt vermoeiend. Maar ik zou wel wat ervaringen willen uitwisselen?
  • Avatar van Chickie
    Chickie op 21 december 2014
    [...]

    Hoe beviel het? En was het lekker (qua brood vervangers)?
    En hoe komt het dat je glutenvrij at zonder coeliakie?


    Ik heb PDS en volgde daarvoor het fodmap-dieet, waardoor ik geen gluten, geen lactose, geen polyolen, geen inuline en nog wat meer niet mocht. Nu mag ik weer gluten hebben omdat dat niet de veroorzakers waren van mijn buikpijn.

    Ik vond het helemaal niet erg om glutenvrij te eten. Ik had erg lekker brood gevonden bij een allergeen winkel bij mij in de stad, de freefromshop! Verder heb ik zelf pepernoten en cake gebakken en in die winkel ook nog taart enzo gekocht & heerlijke boterkoek <3 !

    Als je vragen hebt, stel ze gerust!
  • Avatar van juliskaa
    juliskaa op 13 januari 2015
    coeliakie is niet fijn
    ik bedoel maar je hebt aleen pijn als je een kruimeltje op hebt al ! :(
    toch vind ik het fijn .
    fijn , fijn dat ik deze ziekte heb en geen andere het is super vervelend begrijp me niet verkeerd
    maar beter dan iets anders denk ik altijd.

    mijn klas denkt wel aan mij met traktaties enzo
    dan ben ik erg blij (ookal komt het naturel chips me neus uit ;) )
    ik heb medelijde met iedereen die dit net als mij heeft

    vrienden worden???

    ik ben de einige in me omgeving en kan er met niemand over praten. :(

    bye ik hoop we vrienden worden x :D :) <3
  • Avatar van G33j
    G33j op 21 januari 2015
    Ik weet sinds bijna een jaar dat ik Coeliakie heb en heb het hier nog vaak moeilijk mee. Thuis heb ik het nu eindelijk onder controle maar buiten de deur is vaak nog een ramp helaas. Hoe ga jij/jullie hier mee om? Ik merk sinds kort dat ik echt behoefte heb te praten met ´lotgenoten´ dus ben vrij om een berichtje te sturen :)
    Bericht gewijzigd op woensdag 21 januari 2015 19:35
  • Avatar van veerlebijsterveld
    veerlebijsterveld op 18 februari 2015
    Hee allemaal!

    Mijn naam is Veerle, 21 jaar en bij mij weten ze sinds mijn vierde dat ik Coeliakie heb.
    Het dieet gaat me goed af, 'ik weet niet beter' laten we maar zeggen.
    Toch heb ik de laatste tijd vaak moeite met mijn intolerantie. Vooral met dorpjes, overal zit tarwezetmeel in, en dingen zoals pizza en broodjes.. Zou zo graag willen dat ik gewoon normaal kon eten!

    Ik heb misschien nog wel een paar tips voor buiten de deur voor degene die dit willen :)
    Ik heb hele fijne ervaringen met 'Bagels&Beans' een broodjeszaak (JA een broodjeszaak!!) waar je glutenvrij kunt eten. Voor €1,00 extra krijg je een glutenvrije bagel, je kunt vervolgens erop bestellen wat je wilt. Ze vragen als het goed is of je ook echt een intolerantie heb, anders zelf melden natuurlijk. Bij mij komen ze mijn bordje dan altijd met handschoenen aan brengen en ze maken nieuwe verpakkingen open. Als ze niet zeker weten of ik iets mag, doen ze het niet op mijn bagel. Super dus!!

    Tip nummer 2 is de efteling!! Ik ben er laatst geweest en ik stond versteld! Ik heb superlekkere glutenvrije pannenkoeken gegeten bij polleke's keuken, en verder heb ik gelezen dat er op verschillende plaatsen glutenvrije friet en snacks te verkrijgen zijn. DIt is allemaal te vinden op de achterkant van de kaart die je bij de ingang krijgt. Ook kun je deze informatie vinden op de site. Zeker de moeite waard!

    Voor de mensen uit de omgeving Eindhoven; in Deurne zit een grieks restaurant genaamd Kreta. super service en super eten! Hier weten ze van glutenvrij eten af en het is heerlijk! één van de medewerkers herkent mij altijd, ik hoef tegen haar niet eens meer te zeggen dat ik glutenvrij moet eten. echt heel fijn!

    Verder nog een algemene tip, op de site van de NCV (Nederlandse Coeliakie Vereniging) zijn pasjes te vinden. Hierop staat beschreven wat coeliakie is en wat je wel en absoluut niet mag hebben. Deze pasjes zijn superhandig voor als je uiteten gaat of als iemand vraagt wat je hebt en je geen zin hebt om het verhaal (weer) te vertellen.
    Deze pasjes zijn ook in verschillende talen te krijgen :) Handig voor in het buiteland.


    Ik hoor supergraag of jullie nog tips hebben!! vooral over buiten de deur eten.

    Verder zou ik het ook gezellig vinden om met 'lotgenoten' te praten :)
    Dus voel je vrij om een berichtje te sturen!

    Groetjes!
    Bericht gewijzigd op woensdag 18 februari 2015 17:48
  • Avatar van Myla
    Myla op 8 januari 2017
    bericht verwijderd
    Bericht gewijzigd op maandag 9 januari 2017 09:47