Robot leert kinderen omgaan met diabetes

Uit de resultaten van de proef bleek dat tijdens het spelen van de quiz de kinderen leerden over diabetes. Ze leerden bijvoorbeeld hoe je een hypo herkent en wat je moet doen voordat je gaat sporten. Bovendien vonden de kinderen het spelen met de robot erg leuk; in ieder geval leuker dan gewoon bij de verpleegkundige zitten.
Of de robot ook leuk blijft hangt af van hoe persoonlijk de robot is. Het onthouden van je naam, quizvragen stellen over je favoriete sport en een praatje maken over hoe je de quiz vindt, kunnen positief bijdragen aan de ervaring. Hoe beter de ervaring met de robot, des te langer het kind wil spelen en des te meer het leert. Nu vaststaat dat het spelen en leren met de robot werkt, zal verder onderzoek zich dan ook vooral hierop richten.
Naast kennis over diabetes zijn ook andere zaken, zoals vaardigheden en motivatie, van belang voor het omgaan met diabetes. Daarom wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld ook naar robotondersteuning bij het invullen van een online diabetesdagboek. De robot stimuleert het kind het dagboek bij te houden en helpt hen beter te begrijpen hoe hun dagelijkse activiteiten gerelateerd zijn aan hun glucoseniveau.
Bron: UMC Utrecht